10 tipp autókölcsönzéshez
Az autókölcsönzéshez olyan sok tippünk van, hogy ez most csak az első adag. (Ahogy a korábbi, külföldi netezéssel foglalkozót is folytatni fogjuk.) Sokan félnek a külföldi autókölcsönzéstől, pedig egy kis előre tervezéssel nem veszélyes mutatvány a legtöbb országban.
1. Mennyibe kerül, figyelj a rejetett költségekre
A legtöbb oldalon miután az ember beállította a felvételi és leadási adatokat, megjelennek rettentő vonzó árak. Nagyon fontos előre tájékozódni, hogy mi nincs ebben benne. pl. egy fórumon olvastam, hogy egy San Francisco-i reptéren felvett autóra még helyben rávertek:
- Reptéri extra költség
- Turizmus költség
- Megyei iparüzési adó
- különféle biztosítások
- autópályadíj átalány
- nem csuring tankolt benzin feltöltési díj
Szóval figyelni kell, hogy ezekre lehetőleg ne tudjanak lehúzni, át kell olvasni a papírokat, és általában megéri előre fizetni is, egyes nagyobb cégeknél erre akár 30-40 % kedvezmény is van. Általában drágább az autót a reptéren felvenni, de sokkal kényelmesebb. Egyes reptereken ennek vállalhatatlan felára van, érdemes megnézni, hogy mennyibe kerül, ha a városi irodából vesszük fel az autót.
Érdemes tájékozódni a bróker oldalakon, ahol különféle szolgáltatók árait hasonlítják össze, de megjegyzendő, hogy mostanában már sokszor olcsóbb direktben foglalni.
Általában mindig igaz, hogy a helyi cégek sokkal olcsóbbak, mint a nagy nemzetközi cégek. (pl. Izlandon, ahol amúgyis egy kisebb vagyon az autóbérlés, ez nagyon komoly tétel.)
2. Lehet-e nagyobb méret?
Az a helyzet, hogy a legtöbb autókölcsönzős megpróbálja, hogy nagyobb méretet ajánl, esetleg szivja a fogát, hogy a kicsi economy osztályú autó kényelmetlen lesz neked...Régebben, főleg nagyon forgalmas reptereken érdemes volt mindenképp a legkisebb osztályt foglalni, mert úgyis elfogyott, és ingyen adtak nagyobbat.
Mostanra változott a stratégia, jön a nagyjelenet a fogsziszegéssel, és megpróbálnak rávenni egy önkéntes upgrade-re. Vagyis fizess felárat, és adnak nagyobb autót. A pultnál álló embernek általában elég nagy szabadsága van az autók elosztását illetően, ez egy kicsit pofára megy. Nem érdemes undokoskodni vele, de alkudozni sokszor érdemes. Ha megkérdezi, nem akarunk-e nagyobb autót, vissza kell kérdezni, hogy mennyiért gondolta, majd abból még általában engednek, és így elég jó árak jönnek ki. Fontos figyelni, hogy ilyenkor se kattintson hozzá extra biztosításokat! Nézzük át jól az ajánlatot, mielőtt aláírjuk.
Az alkudozást mindenképp érdemes elkerülni, ha nem beszélünk közös nyelvet a kiszolgálóval. Iszonyatos félreértések nagy fájdalmat okozhatnak a pénztárcánknak.
3. Tankolási ügyek
A sztenderd az, hogy az autót telitankolva kapod meg, és így is kell visszavinni. Érdemes erre figyelni, már a kihajtáskor megnézni, hol van a kölcsönző közelében a benzinkút, ahol leadáskor tankolni fogunk. Lehet, hogy ez nagyon túlárazott (épp ezért), így érdemes korábban tankolni, és itt pár literrel csurig rakni. A legtöbb helyen gyakorlatilag egy teljes tank árát fizettetik ki, akkor is ha csak 1 mm-t lóg be a mutató a teli tank alá.
Mindig egyértelműen tisztázzuk, hogy milyen üzemanyagot kell tankolni. Az első tankolással semmiképp se várjuk meg, hogy a tank kiürüljön. Afrikában elterjedt, hogy üres-üres tank policy van, ez persze csak egy szép csel, mivel ott ritkán vannak a kutak, ez általában legalább fél tank ajándék benzint jelent a kölcsönzősnek.
4. Biztosítás - a legnagyobb hack
A kölcsönzők a biztosításokon még a bérleti díjnál is nagyobbat szakítanak. Általában előadják a honlapon vagy élőszóban, hogy ha csak az alap -általában törvényben előírt- kötelező biztosítást kötjük, annak többezer dollár/euró önrésze van. Vagyis ha kár keletkezik az autóban, akkor eddig az összegig nekünk kell fizetni, és csak az efölötti részt fedezi a biztosítás. Itt a legtöbb ember megijed és megköt egy olyan biztosítást, ami ezt az önerő összeget csökkenti, akár a 0-ra. Ez az ún excess insurance. Ezen akkorákat nyúlnak a kölcsönzők, hogy mi már soha nem kötünk ilyeneket a kölcsönzőnél. Szerencsére más biztosítók is érzik ezt a piacot, a legjobb szerintünk az icarhireinsurance nevű angol biztosító. Napi pár fontért teljeskörű fedezetet biztosít a világ bármely országában.
5. Átvizsgálás induláskor
Indulás előtt érdemes körbevideózni a telefonnal az autót, ha lehet úgy, hogy egyértelmű legyen, hogy hol és mikor készült a felvétel. Ez később gonosz vitáktól óvhat minket. Különösen igaz ez akkor, ha nincs személyzet az autó mellett, amikor átvesszük (pl. odaadja a kulcsot az irodában, és ki kell bandukolni egy parkolóházba az autóért.)
Inditsd be a motort, és járasd egy kicsit, próbáld ki, hogy hűt-e a légkondi, hallgasd meg a motort, stb. Mielőtt elindulsz, nézd meg, hogyan jutsz ki a reptéri dzsungelből, térképen vagy navin. Ha lehet tervezz bele egy pár kört egy félreeső helyen, főleg ha nem vagy rutinos autóváltogató, vagy ha a tiedtől teljesen eltérő autót kaptál (sokkal nagyobb, jobb kormányos, automata, stb)
Próbáld ki, hogy működik az ablaktörlő. (Ezt akkor se mulaszd el, ha most hülyeségnek hangzik...:-) Kérdezz rá, hogy hol a pótkerék, van-e emelő.
Vigyél magaddal itthonról bizotsan jól működő, szivargyújtóba való gyors USB töltőt! A navihoz mindenképpen kelleni fog.
Ha nem szeretnél lemaradni a többi posztról, kövess minket:
6. Leadás
Egyre elterjedtem a key-drop off, vagyis amikor csak leparkolod a kocsit, és a megfelelő helyre bedobod a kulcsot. Ez kényelmes, de készíts videót a kocsiról, hogy egyértelmű legyen, hogy milyen állapotban vitted vissza. Kellemetlen vitákat előzhetsz meg. Ha már itthon vagy, amikor kapsz egy levelet, hogy elhagytad a rendszámtáblát és ez 200 dollár lesz a kártyádról, nagyon nehéz bizonyítani, hogy nem hagytad el...Fotózd le a km-óra állását. Hagyj időt a kipakolásra: minden zsebet, szivargyújtót, stb nézz át. Amit a kocsiban hagysz, nagy eséllyel sosem kapod vissza.
Hacsak lehet, várd ki, hogy operátor vegye át az autódat.
7. Fizetős hidak, utak
Kérdezz rá kölcsönzéskor, akár online, hogy mi a rendszer. Európában az az elrerjedt, hogy a matricás rendszereknél az árban van, az autóknak van úthasználati joga, amikor bérbeadják, a kapuknál meg fizetni kell. Amerikában két módszer van: 1. mindent felülelő E-ZPass chip van az autóban, amiért fix dijat kell fizetni, de az egyes kapuknál, hidaknál már nem kell, és sorbanállni sem kell, vagy utólag terhelnek, általában jóval többet, mint amit a chipes kapunál fizetni kell. (Ez is megérheti, ha kevés ilyen helyen haladunk át.)
Ez mindenképp egy olyan dolog, amit tisztáznod kell, mielőtt elindulsz az autóval.
8. Határátlépés bérelt autóval
Európában szinte természetes, hogy a bérelt autót átvisszük más országba, de sok országban ez egyáltalán nem az, sőt, Amerikában néha egyes államokra van korlátozva a használat. Mexicoba pl. szinte biztosan külön engedéllyel lehet vinni az autót, Canada általában könnyű ügy. Mindenképp előzetesen érdemes megmutatni a tervezett útvonalat, és ráiratni, hogy ez szerintük is OK. Afrikában külön kiviteli dokumentum kell, ami nélkül az autót nem engedik ki a legtöbb országból, így ezt a formaságot mindenképp intézzük el, ha több országba tervezünk utazni, mert nagyon kellemetlen a határon szembesülni ezzel.
9. Helyi szokások
Sokfelé béreltünk már autót, és mindig kicsit más az élmény, figyelembe véve a helyi szokásokat. Pl. Afrikában simán belefér, hogy az autó akár évekkel öregebb, mint számítottál rá, ütött, kopott, millió kőfelverődés, és senkit sem érdekel. Hollandiában ezzel szemben a kisebb karcokat is érdemes előre papíroztatni, mert ott más a morál :-) Amerikában sokkal nagyobb és többet fogyasztó autót adnak (néha nem:-)), így érdemes készülni arra, hogy 5 méter 20 centis autóval kell majd kitolatni a szűk parkolóházból :-) Érdemes egy kicsit rákészülni a helyi kresz szabályokra is.
10. Jogosítvány ügyek
Elméletileg van egy olyan szabály, hogy a Bécsi Közúti Konvencióhoz tartozó államokban a magyar jogosítványt elfogadják. Ehhez nagyon sok állam csatlakozott, ennek ellenére sok helyen zavaró, hogy a magyar jogosítványon nincs angol szöveg, csak magyar. Amerikában eddig még mindenhol megfelelt a kis rózsaszin kártyajogsi, mivel felismerik az EU dizájnt, és elfogadják. Több kölcsönző kiköti, hogy ha nincs rajta angol nyelvű felirat, akkor nem jó, ekkor kénytelenek vagyunk kiváltani a szörnyen ciki nemzetközi jogosítvány nevű rondaságot (3000 Ft, 2 db papír igazolványkép, és némi kormányablak sorbanállás után azonnal odaadják, vagy elektronikus úton indiítva 2-3 hét alatt kipostázzák) Ez bűnronda, de többnyelvű. Fontos, hogy csak addig érvényes, amig a kártyájogsi, de max 3 évig.